Clinicvita

Witold Wiktor
35-301 Rzeszów, ul. Lwowska 64a

Przyjęcia Gabinet Clinicvita:
35-301 Rzeszów, ul. Lwowska 64a

biuro@clinicvita.pl

tel. 662 515 715

Witam na mojej stronie

lek.med. Witold Wiktor Strona ta powstała z myślą o pacjentach, którzy szukają w Inter- necie informacji o choro- bach i ich leczeniu.
więcej

Rejestracja on-line

Zarejestruj się on-line Już teraz kliknij tutaj i wypełnij formularz rejestracji. Postaram się uzgodnić dla Ciebie dogodny termin wizyty.

Materiały do pobrania

Kontakt Przygotuj i wypełnij wcześniej dokumenty związane z wyrażeniem zgody na badanie. Znajdziesz je w dziale materiały do pobrania

Przydatne linki

Kontakt Tutaj znajdziesz przekierowania do ciekawych stron w sieci związanych z problematyką chorób przewodu pokarmowego. więcej

Kontakt

Kontakt Sprawdź dogodne dla Ciebie terminy oraz miejsca, w których przyjmuje pacjentów. Jeśli masz jakieś wątpliwości skontaktuj się ze mną.
Nigdy nie czekaj do ostatniej chwili
Im wcześniej tym lepiej! Wiem, że to może Cię krępować, zgłoś sie do mnie i rozpocznij leczenie jak najwcześniej.

Co rozumiemy przez zdrowy tryb życia i odżywiania się?

Kiedy tryb życia i odżywiania jest "zdrowy"?

Prowadzisz zdrowy tryb życia i odżywiania, gdy:
  • utrzymujesz prawidłową masę ciata
  • nie palisz tytoniu
  • unikasz alkoholu lub spożywasz go w umiarkowanych ilościach (w dużych)
  • jest bezwzględnie szkodliwy)
  • jesteś aktywny fizycznie (co najmniej l godzina wysitku fizycznego dziennie, np. 1 godzina szybkiego spaceru) oraz dodatkowo 1 godzina intensywnego wysiłku fizycznego tygodniowo (np. bieganie, pływanie)
  • odpowiednia dieta, tzn. taka, która nie tylko pokrywa zapotrzebowanie orgenizmu na energię i składniki pokarmowe, ale jest również urozmaicona i odpowiednie produkty się w niej uzupełniają.

Jakie korzyści dla mojego zdrowia może mieć realizacja powyższych zaleceń?

Prawidłowe żywienie i styl życia mają nie tylko duże znaczenie dla ogólnej zdrowotnej i psychicznej kondycji człowieka, ale zapobiegają wielu chorobom, w tym zawałom serca, udarom mózgu, cukrzycy oraz wielu nowotworom złośliwyrh. Według Światowej Organizacji Badań nad Rakiem, prawidłowe żywienie może zapobiec, na przykład, rozwojowi 75% przypadków raka żołądka i raka jelita grubego oraz połowie przypadków raka piersi.

Jakie są wskazówki dotyczące prawidłowego żywienia?

  • Staraj się jeść urozmaicone pożywienie i rozkładać je równomiernie w ciągu dnia (najlepiej 5 razy dziennie).
  • Spożywaj 400-800 g warzyw i owoców (świeże i mrożone) dziennie przez cały rok.
  • Spożywaj w ciągu dnia 600-800 g produktów zbożowych i innych produktów będących źródłem węglowodanów złożonych (najlepiej ciemne pieczywo,gruboziarniste kasze),
  • Ograniczaj spożycie mięsa czerwonego (wieprzowina, wołowina). Mięso białe jest zdrowsze. Wybieraj ryby chude i tłuste oraz drób.
  • Ograniczaj spożycie tłustych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Wybieraj oleje roślinne, najlepiej olej rzepakowy lub oliwę z oliwek.
  • Ograniczaj spożycie potraw i produktów solonych oraz używanie soli kuchennej (maksymalnie l płaska łyżeczka dziennie).
  • Spożywaj jedynie okazjonalnie pieczone, grilowane i wędzone ryby oraz mięso.
  • Nie spożywaj źle przechowywanej żywności (np. w temperaturze pokojowejczy też w wilgoci).

Których produktów bogatych w tłuszcz zwierzęcy i cholesterol należy szczególnie unikać?

W tłuszcz zwierzęcy (zwłaszcza nasycone kwasy tłuszczowe) obfitują masło, tłuste mięsa i wędliny, tłuszcz wieprzowy (boczek, słonina, smalec), tłuste sery oraz śmietana. W cholesterol obfitują podroby, jaja, tłuste produkty pochodzenia zwierzęcego (masło, śmietana, tłuste mięsa i wędliny oraz tłuszcz wieprzowy).

Co oznacza unikanie spożywania alkoholu? Czy są jakieś normy jego spożycia?

Nie zaleca się spożywania alkoholu. Osoby pijące powinny koniecznie ograniczyć jego spożycie do 2 "drinków" dziennie (mężczyźni) lub l "drinka" dziennie (kobiety). Jeden "drink" odpowiada: 250 ml piwa (mała szklanka), 100 ml wina (l lamkpa) lub 25 ml wódki (mały kieliszek).

Co oznacza prawidłowa masa ciała? Jak ją kontrolować?

Prostym i polecanym przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) wskaźnikiem określającym masę ciała jest tzw. Body Mass lndex (BMI), czyli wskaźnik masy ciała wyrażony stosunkiem masy ciała (w kg) do wzrostu (w m2). BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m)2 Prawidłowa masa ciała jest wówczas, gdy BMI zawiera się pomiędzy 18,5 a 24,9 kg/(m)2


Dieta bogatoresztkowa

- polega na stosowaniu pokarmów zawiarających błonnik, zwiększa masę stolca, przyspiesza pasaż treści pokarmowej przez przewód pokarmowy i poprawia jego konsystencję a tym samym ułatwia i przyspiesza wydalanie stolca. Stosowana jest w przypadku zaparć.

Przykład diety bogatoresztkowej w dziale Materiały do pobrania.


Dieta lekkostrawna

- polega na wykluczenie wszystkich produktów zawierających trudno strawne składniki jak: błonnik, twarda tkanka łączna (ścięgna), produkty działające wzdymające jak: kapusta, suche nasiona strączkowe, potrawy smażone na tłuszczu.Stosowana w wielu schorzeniach przewodu pokarmowego.

Przykład diety lekkostrawnej w dziale Materiały do pobrania.


Dieta w chorobach żołądka

- polega na unikaniu spożywania związków nasilających wydzielanie soku żołądkowego oraz drażniących błonę śluzową żołądka. Zakazane jest spożywanie wszelkich napojów alkoholowych ,kawy naturalnej, mocnej herbaty, surówek i przypraw, a szczególnie palenia papierosów. Nie należy dużo solić. Zaleca się spożywanie 5-6 posiłków na dobę w małych ilościach o tej samej porze.Stosowana jest w przypadku choroby wrzodowej żołądka lub dwunastnicy, dyspepsji, nadkwasności, zgagi ,bólów w nadbrzuszu oraz innch schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego.

Przykład diety w chorobach żołądka w dziale Materiały do pobrania.


Dieta w zespole jelita nadwrażliwego

Niewłaściwy sposób odżywiania może nasilać objawy choroby. Z tego względu konieczna jest modyfikacja żywienia zależna od postaci i okresu choroby, która na ogół zmniejsza szereg objawów zespołu jelita nadwrażliwego. Polega ona na indywidualnej eliminacji niektórych produktów żywnościowych nasilających dolegliwości. Należą do nich produkty wzdymające jak cebula, kapusta gotowana, suche warzywa strączkowe. U części chorych występuje nietolerancja na cukier mlekowy - laktozę. Dlatego po spożyciu mleka i innych produktów mlecznych występuje nasilenie objawów: wzdęcia i biegunka. Należy wykluczyć mleko, sery, jogurty i inne potrawy zawierające mleko. Wskazane jest też ograniczenie lub całkowite wykluczenie z diety kawy naturalnej i mocnej herbaty ponieważ zawarta w nich kofeina czy teina zwiększa kurczliwość mięśniówki jelita cienkiego i grubego i w ten sposób może nasilać dolegliwości. Z tego samego wzgędu zaleca się unikania picia wszelkich napojów alkoholowych. Modyfikacja diety zależy od postaci choroby.

Przykład diety w zespole jelita nadwrażliwego w dziale Materiały do pobrania.


Zespół jelita nadwrażliwego przebiegający z biegunkami

- konieczne jest zastosowanie diety niskoresztkowej polegającej na ograniczeniu spożycia produktów zawierających włókna roślinne (poniżej 10 g/dziennie).

Zaleca się:
  • spożywanie oczyszczonych produktów zbożowych (pieczywo z mąki pszennej wysokoprzemiałowej, łuszczony ryż, makarony itp.), - ograniczenie spożycia surowych owoców zwłaszcza pestkowych, orzechów i warzyw bogatych w błonnik pokarmowy,
  • ograniczenie spożycia gruboziarnistych kasz, owsianki i razowego pieczywa oraz ostrych przypraw i alkoholu.

W okresie znacznego nasilenia się dolegliwości, zwłaszcza występowania biegunek istotna jest też modyfikacja sposobu przyrządzania potraw. Zaleca się następujące technologie przyrządzania posiłków:
  • gotowanie i gotowanie na parze,
  • pieczenie w folii,
  • duszenie.



Zespół jelita nadwrażliwego przebiegający z zaparciami

zaleca się wypijanie co najmniej 1,5 l płynów oraz dietę bogatoresztkową zawierającą co najmniej 30-50 g włókien roślinnych. Taka dieta zwiększa masę stolca, przyspiesza pasaż treści pokarmowej przez przewód pokarmowy i poprawia jego konsystencję a tym samym ułatwia i przyspiesza wydalanie stolca.

Zaleca się:
  • zwiększenie spożycia surowych owoców (zwłaszcza pestkowyfch) i warzyw o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego (np. buraków, brukwi, kapusty itp.),
  • zwiększenia konsumpcji kasz gruboziarnistych, owsianki, pieczywa razowego,
  • dodatek 1/4-1/2 szklanki otrąb pszennych do codziennej diety.